Magnesium

Trött och hängig? Ja, vem blir inte det, i vart fall emellanåt. Det är något helt normalt om det inträffar lite med ojämna mellanrum. Men dyker det hela tiden upp, och du dessutom blir sjuk och det krampar lite här och var i kroppen? Då kan det vara dags för ett varv på din vårdcentral.

Det kan vara brist på magnesium?

Om detta kriteriet ska uppfyllas, så måste du äta väldigt illa. De allra flesta får i oss magnesium så att vi klarar oss via den vanliga allsidiga födan vi stoppar i oss. Lite kött och fisk under veckan, toppa med baljväxter och bladgrönsaker, och någon skiva fullkornsbröd. På fredagsmyset stoppar du i dig lite nötter, dock inte salta jordnötter, men andra nötter går bra. Se där, då har du med stor sannolikhet plockat i dig vad som behövs för att ha tillräckligt med magnesium i kroppen.

Vad är magnesium bra för?

Magnesium ger oss starkt skelett och ett bra immunförsvar. Muskler mår bättre av lite magnesium, men det ska genast sägas. Det är ytterst sällan en i övrigt frisk människa har brist på magnesium. Som jag skrev tidigare, om du är trött under längre perioder eller om du är irriterad eller kanske har en depression. Om pulsen höjs, svårt med sömnen, om du har krampkänningar i fötter och vader. Eller om du har sämre immunförsvar, eller att du drabbas hela tiden av enkla förkylningar. Då plockar du fram mobilen, och slår en signal till din vårdcentral. Det tar ett litet blodprov, och så får du svar på det, och säkert en massa annat som är bra för kroppen.

Lös problemet

När du får reda på resultatet får du med all sannolikhet även tips på hur du löser problemet. Ofta då genom att äta bättre, eller så att du får i dig av de nyttiga födoämnena. Köper du piller på burk? Då kan jag härmed meddela att dessa pengar gör betydligt större nytta hos stadsmissionen eller Röda korset. Visserligen avhjälper pillren din magnesiumbrist. Om du mot förmodan har någon, men det är betydligt billigare att äta rätt, eller kanske jag ska skriva bättre. Släng i ett par sparrisar eller överraska kroppen med ett svenskt äpple på kvällen. I stället för jordnötter, de senare lägger sig bara runt midjan, och så har du snart ett verkligt problem, bukfylla. Den kan du inte skaffa piller för att ta bort. Där är ofta den enda insatsen att röra på dig, det är ett gigantiskt steg från soffan till joggingspåret.

Vadkramp och kramp i fötter!

I vissa lägen kan kramp i vaden eller kramp i fötterna räknas som en symtom. Jag har skrivit en artikel om detta, läs den gärna via länken ovan.

Hårt vatten har magnesium

Har du lite tur, som undertecknad. Att bo i en kommun med hårt vatten, så kan du få i dig en del magnesium bara genom att dricka vatten. Det blir ju billigt och alldeles utmärkt. Jag har funnit att en vuxen man behöver få i sig 350 mg per dag och vuxna kvinnor 280 mg per dag. Med tanke på att det gotländska vattnet innehåller 2 – 27 mg per liter, så blir det att hälla i sig en hel del liter per dygn. Männen omkring 13 – 175 liter per dag, kvinnor mellan 10 och 140 liter per dag. Även om man håller den lägre gränsen så inser även du att det inte riktigt är en möjlig idé. Bättre att plocka i sig lite annat, också, men du utan piller. Du kan läsa rapporten om vårt dricksvatten själv via länken.
Även om du inte tänker hälla i dig vatten för att fylla dagsbehovet av magnesium. Så kan det vara gott med ett kallt glas ändå, det ska du icke förakta, bara njuta av det. Du behöver inte enbart dricka kranvatten. Det finns vatten i en massa grejer, saft, kaffe, te, till och med brännvin. Men där dyker andra problem upp om du försöker hälla i dig några liter om dagen. Efter första dagen så har du med all sannolikhet så kallad bakis smällus, och den sitter i resten av veckan. Den hjälper ofta till att du blir törstig. Men ska du ha ett råd av mig, så är sannolikheten att du fyller dagsbehovet av magnesium, trots det ganska lågt.

Vatten innehåller Magnesium !
Vatten, innehåller Magnesium!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.